Gorm den Gamle - Jesper Ejsing

En farverig, helt fantastisk smuk og detaljeret plakat fra kunster og illustrator Jesper Ejsings hånd, der her har portrætteret kongen Gorm den Gamle fra vikingetiden.

Illustrationen af den historiske konge, og et bud på, hvordan han har set ud, er blevet skabt specielt til Nationalmuseets store og anmelderroste udstilling om vikingetiden. En udstilling, der åbnede tilbage i juni 2021.

Vi lærer ofte, at kongerækken begynder med Gorm den Gamle – men der var konger før ham. At Gorm ofte fremhæves som den første konge skyldes, at han er den første, der nævnes i samtidige, danske skriftlige kilder, nemlig de to runesten i Jelling.

Gorm var gift med Thyra, og parret var forældre til Harald Blåtand. Gorm regerede i første halvdel af 900-tallet. Man mener, at han døde omkring 958 e.Kr. (dateringen på graven i Nordhøjen), hvorefter Harald Blåtand overtog magten og regerede i anden halvdel af århundredet frem til omkring 987 e.Kr.

På den store runesten rejst i Jelling til minde om Gorm og Thyra beskriver Harald sig selv som den, der vandt sig hele Danmark og Norge og gjorde Danerne kristne.

Jesper Ejsing, som er en verdenskendt illustrator, har i samarbejde med museets eksperter tegnet fire regentpar fra vikingetiden med tidsvarende dragter, og heraf bl.a. Gorm den Gamle. Han har i hele sin profesionelle karriere primært arbejdet med fantasy.

Mål (BxH) i cm: 50 x 70