Skibe og søfart i Danmarks oldtid

Få en sammenhængende beskrivelse af båd- og skibskonstruktionernes udvikling fra stammebådens overraskende langtidsholdbare koncept til vikingetidens sejlførende drageskibe, samt den kultur fartøjerne blev skabt i, af museumsinspektør ved Vikingeskibsmuseet i Roskilde Morten Ravn.

Danmark er et af de steder i verden, hvor søfart har haft størst betydning for samfundsudviklingen. Lige fra den tidligste stenalder og frem til vikingetidens afslutning har det maritime landskab påvirket vores færdsel, adgang til fødekilder og generelle samfundsudvikling.

Det var ombord på oldtidens både og skibe, at Danmark fandt sin plads i verden. Som en betydningsfuld sømagt med fremragende bådebyggere og søfolk.

Serien I Danmarks oldtid er en temabaseret bogserie om Danmarks oldtid, der i kronologisk form fra jægerstenalder til og med vikingetid skildrer udviklingen indenfor enkelte, relevante og vedkommende temaer.

Morten Ravn (f. 1975) er ph.d. i forhistorisk arkæologi fra Københavns universitet og ansat som museumsinspektør på Vikingeskibsmuseet i Roskilde siden 2008, fra 2015 også som forskningskoordinator. Morten Ravn er medlem af en række faglige udvalg og bestyrelser og har en længere række videnskabelige publikationer bag sig.

Oplag: 1. oplag
Periode: Vikingetid
ISBN: 978-87-4067-731-7
Illustrationer: Tegninger og foto i farver