Mellem hammer og kors - en fortælling om asatro og kristendom

For omkring 1000 år siden blev to kvinder lagt i hver sin grav i Nordjylland. Den ene ved Fyrkat, den anden ved Sebbersund. Den ene tilhørte den sidste generation af asatroende, den anden den første generation af kristne i Danmark. Med udgangspunkt i disse to nordjyske kvinder, som hver har indtaget deres personlige standpunkt i spørgsmålet om tro og sædvaner i den sidste del af vikingetiden, beretter museumsdirektør ved Nordjyllands Historiske Museum, Lars Christian Nørbach, i en ny bog om samfundet, kongemagten og ikke mindst overgangen fra asatro til kristendom i vikingernes Nordjylland. Mod vikingetidens slutning var en højspændt politisk konflikt under opsejling. For den danske kongemagt og landet var det et spørgsmål om overlevelse.

Man havde i et par århundreder med stigende bekymring kunne følge med i, hvordan de store centraleuropæiske riger underlagde sig mindre kongedømmer og tvangskristnede fyrster og befolkning. Med et stadigt stærkere Tysk-romersk kejserrige lige syd for den danske grænse prægede spørgsmålet om religion derfor mere end nogensinde før den danske kongemagts politiske relationer i midten af 900-tallet. Bogen er gennemillustreret. Lars Christian Nørbach er museumsdirektør på Nordjyllands Historiske Museum

Illustrationer: Tegninger og fotos i sort/hvid og farver
Mål (BxH) i cm: 21,5 x 21
Forfatter: Lars Christian Nørbach