Margrete 1. En regent & hendes samtid. 4. udgave.

Vivian Etting, Nationalmuseets egen historiker, seniorforsker og museumsinspektør med speciale i middelalderens borge og Kalmarunionens epoke, har revideret og opdateret sin biografi om Margrete 1.

Dronning Margrete 1. (1353-1412) er en af de mest succesrige regenter i Nordens historie. Hyldet som "fuldmægtig frue og husbond" blev hun valgt i Danmark, Norge og Sverige i et speget spil om magt og troner. En klog, taktisk og handlekraftig dronning, der forstod at udnytte øjeblikkets politiske muligheder både ved forhandling og i krig. I 1397 kunne hun fejre sin største triumf ved at samle de tre nordiske riger i Kalmarunionen.

Biografien fortæller den dramatiske historie om Margrete og hendes tid. Gennem breve og beretninger skildres dronningens liv, der både bød på store triumfer og tragedier, og Vivian Etting tegner et levende billede af 1300-tallets samfund.

Den 4. udgave udkom august 2021 og der er blandt andet tilføjet nye fotos.

ISBN: 9788702322866
Illustrationer: Omslagsgrafiker: Bettina Kjærulff-Smith. Fotografier og illustrationer i sort/hvid og farver
Mål (BxHxD) i cm.: 18,2 x 25,2 x 3.2
Forfatter: Vivian Etting