Kronborg - Fortællingen om et slot

Renæssanceslottet Kronborg, med hvidgule sandstensmure, himmelstræbende kobberspir i rødbrunt og grønt og teglstensklædte røde bastioner blev det bygget ved indgangen til Østersøen som en respektindgydende hilsen til alle, der kom sejlende på Øresund og skulle vide, at den danske konge beherskede området, men som også gemmer murene af middelalderborgen Krogen.

En enestående seværdighed og et monument i verdensklasse. Fortællingen om Kronborg giver liv til bygningerne og de mennesker, der boede, arbejdede, elskede, kæmpede og led bag slottets bastioner og tykke mure, fra farverige kongelige til kunstnere, arbejdsmænd, soldater og lænkede slaver.

Den rigt illustrerede fortælling giver slottets mure og mennesker liv – fra middelalderens tunge borg over renæssanceslottets manifestation af magt og pragt under Frederik 2. og Christian 4. til nutidens fascinerende seværdighed, hvor ikke kun renæssancekonger, men også Holger Danske og Hamlet huserer.

Poul Grinder-Hansen er historiker, museumsinspektør og seniorforsker ved Nationalmuseet. Han har forsket, tilrettelagt udstillinger, holdt foredrag og udgivet bøger om dansk historie igennem mange år.

Værd at vide. Bogen har fået 6 flotte stjerner i både Berlingske Tidende og Politiken.

OBS. Bogen kan også købes i slotsbutikken på Kronborg Slot. Signeret version kan kun købes online.

Periode: Middelalder til nyere tid
Illustrationer: Tegninger og fotos i sort/hvid og farver
Mål (BxH) i cm: 21,5 x 27,5
Forfatter: Poul Grinder-Hansen