• IKKE PÅ LAGER
    PNM vol. 29: Den farverige kirke - 2 bind

PNM vol. 29: Den farverige kirke - 2 bind

Dansk farvehistorie fra 1500-tallet til nutiden

Denne smukt illustrerede bog i to bind handler om farver i danske kirker - om de farver og udsmykninger, som er blevet malet på kirkers udskårne inventar og det omgivende rums hvælv og vægge i perioden fra 1536 til nutiden. Kirkernes farver er blevet overmalet og har skiftet farveudtryk mange gange igennem tiden, enten fordi smagen ændrede sig, eller fordi der af andre årsager opstod behov for at male inventaret og rummet på ny. Kirkerummet har derfor tidligere set ganske anderledes ud end det, vi kender i dag.

Den farverige kirke beskriver for første gang en sammenhængende dansk farvehistorie over en 500-årig periode. Den viser kirkerne som ganske enestående, fordi man her har vidnesbyrd om, hvilke farver mennesker valgte at omgive sig med i datidens rum. Mennesker valgte vidt forskellige farver, i nogle tider holdt man af lyse eller kulørte farveudtryk, mens man senere malede farverne strålende med guld og sølv, hvorefter man malede mørke toner for derefter at vende tilbage til de lyse.

Den farverige kirke er resultat af et forskningsprojekt, som har brugt gamle og nye farvearkæologiske undersøgelser som kildegrundlag.

Lager statusIkke på lager
På lager igen om:Uvis leveringstid
Illustrationer: Illustreret i farver
Forfatter: Karin Vestergaard Kristiansen