Neolitiske tværpile - en misforstået fundkategori

Bogen ”Neolitiske tværpile – en misforstået fundkategori” bygger på Andreas Wadskjærs speciale, og omhandler pilespidser fra den tidlige bondestenalder.

Overgangen fra jæger-samlerkultur til landbrugskultur er et af de mest omdiskuterede emner i arkæologi, men længe har tværpilen været overset i debatten. Arkæologer har været tilfredse med halve sandheder om pilespidserne fra denne periode, som bygger på over 100 år gammelt gætværk, som ingen har undersøgt om faktisk passer eller ej.

Fra jægerstenalderen har vi en velundersøgt pilespids-kronologi opstillet af Peter Vang Petersen, men når det gælder bondestenalderens tværpile bliver det vagt.

Der kan være to årsager til dette: 1) Landbruget indføres i bondestenalderen og med det ændres samfundet og nye teknologier bliver indført, hvilket medfører at det ikke længere er spændende at studere de gamle traditioner, som jagt. 2) Ligeledes bliver der indført nye fundgrupper, som f.eks. de flotte slebne flintøkser samt den finere tragtbægerkeramik, og dermed kommer de allerede kendte og mere ordinære genstande til at stå i skyggen.

Det samme gør sig gældende i bronzealderen, hvor de nye bronzegenstande fuldstændig overskygger alle dagligdags redskaberne, på trods af at bronzegenstandene ikke ligefrem er hverdagskost. Derfor gives der her lys til denne “glemte” fundgruppe. Hovedformålet var at opstille en lignende pilespids-kronologi som førnævnt, men for bondestenalderen.

Resultatet var banebrydende! Modsat hvad tidligere forskning har påstået, kunne det nu bevises at der er en tydelig kronologisk udvikling af pilespidserne fra slutningen af jægerstenalderen og godt ind i bondestenalderen. Det er derfor et vigtigt redskab for arkæologer, som i fremtiden hurtigere vil kunne tidsbestemme en given kontekst ved blot at se på pilespidstyperne, og dermed spare ikke blot tid, men også penge.

Bogen indeholder alle registrerede data om de analyserede tværpile, som kan bruges til at videreføre forskningen og sammenholde den med tværpile fra andre regioner og tidsperioder.

Publikationen er støttet af Dronning Margrethe d. II’s Arkæologiske Fond, Ingeniør, kaptajn Aage Nielsens Familiefond og Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse.

Periode: Stenalder
Illustrationer: Fotos og tegninger i farver og sort/hvid
Mål (BxH) i cm: 21,5 x 30,3
Forfatter: Andreas Valentin Wadskjær
Forlag: Wadskjær Forlag
Udgivelsesår: 2019

Efter bestilling, modtager du en bekræftelse via mail. Ordren behandles senest 3 hverdage fra modtagelse.