Aggersborg i vikingetiden - Bebyggelsen og borgen

Aggersborg er den største af de monumentale ringborge, som kong Harald Blåtand lod opføre i anden halvdel af 900-årene. Borgen lå med vid udsigt over Limfjorden, på et strategisk vigtigt sted. Sammen med andre danske ringborge som Trelleborg og Fyrkat spillede Aggersborg en central rolle i vikingetiden.

Hvor borgen blev anlagt, havde der før ligget en stor vikingetidsbebyggelse. De usædvanligt velbevarede rester af bygninger og de mange genstandsfund giver vigtige oplysninger om bebyggelsens fysiske og sociale struktur, udvikling og boligkultur samt om den materielle kultur.

Bogen gør rede for Nationalmuseets store udgravninger af både borgen og den ældre bebyggelse. Med udgangspunkt i resultaterne gives et nyt indblik i Danmarks historie i denne brydningstid og i de politiske og kulturelle forbindelser med Europa.

Illustrationer: Tegninger og fotos i sort/hvid og farver
Mål (BxH) i cm: 22 x 30
Forfatter: Else Roesdahl, Anne Pedersen, Gordon Albøge, P.Gammeltoft, Søren M. Sindbæk, T. Hatting, K. Rosenlund, A.Dobat, Heid G. Resi, Helge Askvik, Hans Jørgen Madsen, Unn Pedersen, James Graham-Campbell, Ulf Näsman, J. C. Moesgaard, J.S.Jensen, S.Croix
Forlag: Nationalmuseet og Jysk Arkæologisk Selskab